torsdag 19 februari 2015

Instängd häst och knoppad man (18/2)

Vi har fyra stycken fållor som är 4x4 meter stora där vi har de hästar som vi inte kan fånga på större yta eller de som vi inte kan leda på men på natten brukar vi flytta dem antingen ut i trädgården eller till den mellanstora inhägnaden eller rundpaddocken så de får lite större yta att röra sig på. Imorse när jag skulle ta tillbaka hästarna till sina fållor var en redan inne. Jag stod en bra stund och kikade efter vem det var och var Mimi var  för det måste ju ja varit hon som tagit in hästen. Så kom Mimi gående och undrade ungefär samma sak som jag. När vi kom närmare visade det sig att det var Jenara som måste ha puttat upp en dörr och gått in i sin fålla. Hon verkar ju knappast vantrivas med att vara instängd ibland :)

Vi tränade även på att binda upp Quila och Sofie vilket ju är väldigt praktiskt att hästen kan. Eller vi började träningen kan man säga. Det gjorde vi genom att helt enkelt ställa upp hästarna vid staketet och trä linan runt en av stolparna medan vi hela tiden höll i linan på andra sidan. På så sätt kan linan löpa lita grann om hästen drar bakåt och man kan hålla emot tills hästen går framåt igen så den får eftergiften. I början har vi fortfarande linan fastknäppt i träningsringen på grimman men eftersom den dras åt runt hästens nos får man absolut aldrig binda fast hästen när linan är knäppt i träningsringen! Men om man håller i linan som löper fritt runt en stolpe går det bra. 

Vi borstade och pysslade med dem ett tag så det skulle bli lite mer naturligt och så det händer nått och de inte bara står där och har tråkigt. Mimi ville lära sig göra knoppar så jag visade på Quila :) Lite knepigt när manen är så lång men det blev helt ok tillslut. 



3 kommentarer:

  1. Hej Sara! Kan du skicka mig din mailadress och ditt mobilnummer i Uruguay? Kram från Aud!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag har smsat och mailat massor! Och fått ditt autosvar på mailen så något borde ha nått fram? Min mail är saraisabel@live.se Jag har bara min svenska telefon här men telefonnummer till mamman i familjen är +59891972337 Om du ger mig ditt flightnummer så jag vet vilken tid du kommer kan jag ordna någon som möter dig på flygplatsen och sätter dig på bussen mot Salto och då vet jag vart och när vi ska möt upp dig vid stationen. Alternativt om personen som möter upp dig hjälper dig hitta hyrbil om du vill köra upp. Om du har supertur är kanske mamman i familjen nere i Montevideo så du kan åka med henne upp hit. Hur ser resten av din resrutt ut?

      Radera
  2. Då skulle vi kunna hänga några dagar här på ranchen och sen hyra en bil här uppe och åka till cabo Polonio och tillbaka till Salto så tar vi bussen ner till Montevideo tillsammans för jag ska ju ändå möta min pappa där, beroende på hur resten av dina resetankar ser ut. Eller så kanske man kan hyra bilen på ett ställe och lämna den på ett annat så kan vi ju köra ner till Montevideo :) Finns flera möjligheter! Ska bli så roligt att ha dig här!

    SvaraRadera