torsdag 5 februari 2015

Att lära hästen stå still

Det är skillnad på att stå still och på att stå still. Man kanske tycker att ens häst kan stå still, men kan den verkligen stå helt stilla även när veterinären eller hovslagaren kommer eller när man ska lasta hästen. Kan man få hästen att stå still var som helst utanför transporten eller går den kanske runt lite grann och liksom nästan står still? Ofta märker man i lite mer pressade situationer om hösten verkligen har lärt sig att stå stilla eller inte eftersom hästen i en lugn situation kanske bara råkar stå still av sig själv och inte direkt för att jag bett den stå där. När jag säger att jag vill att en häst ska kunna stå still så menar jag att den inte ska ta ett enda steg utan att jag ber den. Det blir så otroligt mycket lättare att hantera hästen om den lärt sig detta ordentligt och det blir framför allt mycket säkrare att rida hästen om den kan stå still med mig på marken. Det är då mycket lättare att lära hösten stå still även när jag sitter på. Många av ridhästarna här har aldrig lärt sig stå still och gauchosarna verkar tycka om att hästarna trippar runt när de sitter på. Jag tycker det verkar helt galet att ha en häst som ett arbetsredskap och så kan man inte ens få hästen att stå stilla. Det måste ju vara mycket lättare att sköta sitt jobb om hästen kan detta. Att öppna grindar från hästryggen eller fösa kor åt rätt håll. När hästen inte kan en sån grundläggande sak som att stå still blir liksom precisionen i allat annat också lidande. Kan man få hästen att hålla alla sina fötter stilla samtidigt kan man även få den att flytta en fot i taget och allt blir mycket enklare.

Hur lär man då hästen att stå still? Jo man talar om för den varje gång den lyfter en fot att den ska sätta tillbaka den. Det tycker jag man gör allra enklast med hjälp av duallygrimman som man med hjälp av trycket runt nosen kan ge en snabb korrigering för varje steg hästen tar efter att man har bett hästen stanna och så fort hästen har backat tillbaka i rätt läge kommer eftergiften som belöning. Trycket runt nosen blir alltså den negativa konsekvensen för att hästen tog ett steg för mycket och eftergiften plus en klapp i pannan är belöningen när hästen gjort rätt.

Det här låter ju kanske inte så krångligt och det är det ju egentligen inte men det gäller verkligen att vara konsekvent för att det ska hålla i sig i alla lägen. Det går inte att låta hästen ta nått steg extra då och då och sen när veterinären kommer kräver man att den ska stå blick stilla. Har man bett hästen stå still så är det stå still som gäller och det gör man först genom tydligt kroppsspråk och sen förstärker man med hjälp av grimman och att be hästen sätta tillbaka fötterna där de var när man bad hästen stå still från början och sen är man tydlig när hästen får börja gå igen genom att med tydligt kroppsspråk visa att den ska följa med istället. Det där med tydligt kroppsspråk är ju svårt att beskriva med ord men för att be hästen stå still vänder  man sig helt enkelt rakt mot hästen, gör sig stor genom att lyfta huvudet och blicken, hålla ut armarna lite och sträcka på sig ordentligt samtidigt som fötterna står stadigt i marken. För att få hästen att följa vänder man sig istället med mjukare rörelser med axeln lite på en vinkel mot hästen och rör sig i en båge framför hästen vilket är mycket mer inbjudande än om man bara går iväg rakt från hästen med för stora rörelser. Vissa saker är helt enkelt lättare att visa... När jag fått igång mitt företag kommer jag hålla kurser och privata träningar i att hantera och träna sin höst från marken så vill ni lära er mer är det bara att haffa mig när jag kommer hem så ordnar vi en lektion!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar