onsdag 4 februari 2015

Händelserik förmiddag

Helt slut efter en minst sagt händelserik förmiddag. Härom dagen frågade jag Mimi exakt vilken dag hon börjar skolan så vi har koll på hur lång tid vi har kvar. Jag hade hört runt den 6:e mars men det är en fredag så jag hoppades att det kanske var den 9:e egentligen. Mimi kollade på skolans hensida men kunde inte hitta info om startdag någonstans vilket tydligen var helt normalt. Man får inte veta när skolan börjar igen förrän senare vilket jag tycker verkar lite lustigt. Man får sommarlov men vet inte hur länge. Tillslut smsade hon en kompis vars mamma eller pappa jobbar på skolan och fick då reda på att hon börjar redan den 2:a mars! Vi blev båda väldigt uppjagade och har sedan dess snabbat på lite med hästarna och lagt ribban lite gögre för varje träningspass för att få ut så mycket som möjkigt av varenda minut med hästarna. 

Samma dag som vi kom på detta satte vi på första sadeln på Sofie och Quila är nu nästan ifatt då hon fick sin första sadel idag vilket hon tog hur bra som helst! Hon var så cool när jag la på sadeln och stod jätteduktigt i mitten tills allt var fastspännt ordentligt. Jag trode att hon kanske skulle bocka lite grann när jag släppte iväg henne men hon gjorde ingenting. När hon fått känna på sadeln lite i båda varven satte jag på linorna och tömkörde henne. Det har vi gjort kanske fyra gånger tidigare och hon blir verkligen lättare och lättare för varje gång!

Miss Sofie skötte sig också super med sadel nr 3 och efter hennes tömkörningspass testade vi lite hur hon kommer reagera med sin första ryttare. Mimi höll i och jag stod brevid sadeln och började först med att bara guppa lite upp och ner för att sen hoppa försigtigt upp och ner tills jag tillslut hoppade så högt jag kunde och liksom hängde lite i sadeln både på vägen upp och ner. Först tyckte hon nog att jag betedde mig mite märkligt eftersom vi hittills mest haft båda fötterna på jorden men sen var hon så himla cool att jag bad Mimi lyfta upp mig i sadeln lite. Jag hängde alltså på mage öger ryggen på henne så hon fick känna lite på vikten vilket hon klarade jättebra så länge hon stod still. När hon rörde på sog tyckte hon att det var lite otäckt men efter att Mimi lyft upp mig ett par gånger blev hon mer och mer avslappnad. Ett riktigt roligt pass och ert stort steg närmare att bli en ridhäst!

Under förmiddagen hade vi dessuom hinnit med två pass med Alaska och två pass med Mango med den långa pinnen vilket funkar superbra. de kommer nog gå ännu snabbare än Jenara då de haft mer rid på sig att vänja sig vid att has os i närheten och då de verkar lite coolare än vad Jenara var i början.

Efter dessa mycket lyckade träningspass fick jag en briljant idé att spara lite tid och jobba Jenara och Rado samtidigt ett korr pass innan lunchen. Jag tyckte även att det var en bra idé att ta ut dem och leda dem runt på tomten och bort till vår hinderbana. Det hade kunnat gå jättebra men nu visade Rado hur stark han var så vi fick istället träna på att fåmga hästar på tomten då båda slet sig och satte fart runt träden i trädgården. Vi fick tag i dom hyfsat fort och förflyttade träningen till den mellanstora paddocken istället och där hade mycket bättre kontroll på dem :) Der är ju lätt att vara efterklok men just när allt kändes sådär perfekt tyckte jag att det var en väldigt bra idé jag hade! Hur som helst så gickju allt bra och Mimi och jag fick lite extra övning i att försöka hålla hästar som försöker slita sig. Enda sättet att lära sig stoppa hästar från att slita sig är ju faktiskt att försöka leda en häst som försöker slita sig. Det gäller att se det positiva i situationen :) 

Nu är mina armar rätt möra, både efter att ha hängt på Miss Sofies rygg och efter den lite väl vilda ledträningen. Men träningsvärk är ett gott tecken, då känner man verkligen att man lever.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar