fredag 13 februari 2015

Ett stackars litet föl

Idag var det ett stackars föl som dog ute i stora flocken som går med hingsten. Det var grannens häst och fölet hade inte vänt sig om som det skulle när det var dags att föla så gauchosarna fick hjälpa till att dra ut det. Jag vet inte om det dog under själva fölningen eller om det hade dött innan och därför inte vänt sig men mamman klarade sig i alla fall som tur var. Jättesorgligt men känns samtidigt inte helt oväntat att det går snett ibland när man har så många dräktiga ston som får sköta sig själva större delen av sitt liv. 

Mimi har pratat om att hon vill sätta ihop ett hästskelett nån gång och nu visade det sig att Mimi kunde få ta hand om den här fölkroppen om hon ville. Ett väldigt spännande projekt och väldigt lärorikt att plocka isär och sätta ihop alla delarna. Jag är så imponerad av den här 15åriga tjejen som ikväll så försiktigt börjat dissikera det lilla fölet. Supersorgligt å ena sidan att den aldrig får skutta runt och leka med andra söta föl, men Mimi kanske kan sätta ihop skelettet på ett fint sätt i alla fall och så får hon väldigt bra koll på hästens anatomi. Behöver jag ens nämna att Mimi vill bli veterinär när hon blir stor.

Den här fina bilden är lånad från: http://www.kentucky.com/2011/12/27/2006986/practicing-rare-art-man-brings.html

En man som heter Walter Varcoe har satt ihop hästskelett på ett jättefint sätt, den här som betarna min favorit.


2 kommentarer:

  1. Hej sara
    jag kommer till dig den 4/3 mer info finns på sms !
    Skunkdoft försvinner om du badar stella i tomatjuice...
    Kram aud!

    SvaraRadera
  2. Åh jag är så glad att jag nästan spricker!!! Jag har inte fått nått sms men jag kan läsa mail så skriv och berätta alla detaljer. Vi läste om tomatjuice också men hade ingen så det fick bli munskölj. Nu luktar hon nästan inget alls :)

    SvaraRadera