fredag 23 januari 2015

Toppen födelsedag med toppenhästar!

Jag har fyllt år! Hela 29 år gammal har jag hunnit bli :) Jag tänkte först att det blir nog ingen särskilt rolig födelsedag. Det är ju inte så kul att ha födelsedag så långt ifrån släkt och vänner och nyårsafton slank förbi som om ingenting så jag tänkte att jag får väl ett grattis av familjen och sen är det som vilken dag som helst, men jag blev glatt överraskad!

Det började med att jag fick en Dulce de Leche paj till frukosten :) Dulce de Leche är typ kolasås som är typisk för Uruguay, Argentina, Brazilien och Chile. Jag älskar söta saker och jag äääälskar kola så den pajen var en väldigt bra start (efter flingorna såklart). Sen fick jag paket och blev väldigt glatt överraskad av ett par alldeles egna bombachas! Det är de typiskt Uruguayanska gauchobyxorna som alla hästmänniskor använder här. Supersköna bommulsbyxor som sitter lite slappt och har plats med mycket luft så man inte behöver bli så varm. Efter att jag bytt om till dessa succébyxor satte vi fart med hästarna och den ena efter den andra överraskade oss med fantastiska pass där Jenara nog var den starkast lysande stjärnan. Hon är nu så bekväm med att jag svingar öglan över huvudet på henne och ber henne komma närmare att hon till och med lät mig klia henne på manken med handen!!! Hon testade pinnen med tänderna lite, men jag kunde hålla den mellan henne och mig så jag inte riskerade att bli smakprov jag också. Jag klappade henne flera gånger och både jag och Mimi var hur glada som helst efter det första passet. Under dagen hade vi två pass till med Jenara som fortsatte att hålla oss på bra humör.

Quila fick två riktigt bra pass idag med många repetitioner av att gå fram till henne, klappa henne och gå därifrån om och om igen från båda håll då hon har varit lite orolig när vi jobbat med henne från höger sida. Lena fick gå på promenad med Quila som ledarhäst och se trägården lite vilket gick superbra och Miss Sofie tog ett stort kliv i sin utbildning då vi la på en longergjord för att förbereda henne för att tömköras. Hon tog det hela jättebra och det är så skönt att rundpaddocken äntligen har torkat upp så pass att vi kan börja använda den till lite ordentligt hästjobb igen! Det är fortfarande inte 100% halkfritt så vi jobbar hästarna väldigt lugnt och är noga med att inte sätta för stor press på dem, särskilt inte på den del av rundpaddocken som är lite mosigare än resten.

Kvällen avslutades med en supermysig filmkväll med sista delen av sagan om ringen som Mimi hade sett fram emot jätte mycket att se och den hade nyligen kommit ut på netflix så hon var jätteglad. Jag har ju sett den ett par gånger redan men man kan nog inte se den för många gånger :) Lite lång är den väl kanske, och särskilt på slutet när man liksom tycker att filmen är klar så är det 47 minuter kvar. Men det var det värt och imorgon tar vi lite sovmorgon.

Tack för alla gratulationer på Facebook förresten! Det gjorde verkligen dagen ännu bättre och jag kände mig inte så långt hemifrån ändå.




4 kommentarer:

  1. Min dotter Amie tipsade om din blogg eftersom jag är hästmänniska och gärna hade gjort den resa du gör. Du kommer att ha minnen för livet! Jätteintressant läsning och jag kommer att följa dig. Grattis på födelsedagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ritva! Tack för gratulationen :) Och superkul att du följer med på bloggen! Ja det är verkligen en resa jag kommer minnas för evigt och det är så roligt att ni vill vara med och läsa om vad jag hittar på :)

      Radera
  2. Åh va söt du är! Och Stella också. Jättefin bild på er.
    Kram
    Mama

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mamma! Jag ska försöka ta några med selfiepinnen också :) Provade lite igår, men jag ser bara jättestel ut... ;)

      Radera