torsdag 15 januari 2015

Största stjärnan av alla!

Stella trivs som fisken i vattnet! 

Redan från första dagen har Stella verkat väldigt nöjd med livet på landet här i Uruguay. Tyvärr lärde hon sig ett och annat hyss av en av de andra hundarna så ett tag kunde jag inte ha henne lös på tomten då hon kom på att det var jätteroligt att spring efter hästarna. Lilo, den yngre av de två andra hundarna tycker nämligen att det är kul att göra små skällande mini attacker mot hästarna så de far iväg lite. Sen är hon rätt nöjd men Stella tyckte det var själva jagandet som var kul och när hästarna satte fart höll hon upp tempot tätt bakom. Jag för runt hit och dit och försökte på diverse sätt få henne att avbryta den här, enligt Stella vansinnigt roliga leken, men enligt mig vansinnigt farliga leken. Tillslut var Stella tvungen att bajsa och jag kunde gå ifatt henne och plocka upp henne. Allt lugnade sig och jag tänkte att jag måste ha bättre koll på henne och avbryta henne innan hon hinner sätta fart efter dom. Så när jag slappnade av för en stund och trode att Stella vilade var de igång igen. 

Efter det hamnade Stella i strikt koppelarrest! Hon fick bara vara lös när hästarna var instängda i fållor eller i inhägnader utanför själva tomten och samtidigt jobbade jag på att hon skulle förstå att det inte är ok att jaga hästar. När de går mot henne tycker hon att de är lite läskiga men när de går ifrån henne väcks väll jaktinstinkten för mycket helt enkelt. Eftersom det är hysteriskt viktigt att hon inte lär sig jaga hästar, dels för att hon kan bli ihjälsparkad, men även för att hon kan skrämma nån häst som har ett barn på ryggen vilket skulle kunna sluta ännu värre, så valde jag att bygga vidare på hennes redan befintliga respekt för hästar som rör sig mot henne. Så fort en häst närmade sig sa jag med lite stressat tonfall "Akta hästen!" Och rörde mig snabbt bortåt samtidigt som jag skvätte lite grus med fötterna så det liksom rasslade lite bakom rumpan på henne och vips, efter ett par väl timade sådana skrämseltillfällen blev hon helt plötsligt väldigt bra på att hålla avståndet. Nu kan hon vara lös igen och har inte försökt jaga en enda häst. Hon har skällt ut Fritz ert par gånger när han är uppe och klampar på terassen men det är egentligen lika bra för där ska han helst inte trampa runt så mycket :)

Det är så himla skönt att hon trivs och att hon får springa runt och bara vara hund hela dagarna till skillnad från på ridskolan där hon tyvärr var tvungen att sitta instängd i omklädningsrummet en stor del av min arbetsdag. Det är ju inte alltid helt lätt att få till en vardag där hunden får vara lös så mycket som man kanske skulle önska, men här har hon verkligen möjlighet att nosa, tugga ben, äta hästbajs och springa fritt med två jättefina hundkompisar så jag är hur glad som helst för Stellas skull :) Men det är inte riktigt lika bra som på Karlshems gård. Där finns ju Aud och hennes hundar Lystra och Vilda och alla roliga tjejer i stallet, så där trivs vi ännu bättre! ❤️








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar