torsdag 1 januari 2015

Ont om el och ont om vatten (30/12, 23:00)

Nu har vi lämnat Salto och rest ännu lite mer norrut i det här otroligt vackra land! Gårdagen bjöd på fantastiskt vacker natur med böljande betesmarker varvade med träddungar där bla boskap, får, hästar och nån slags strutslilnande fågel spatserade. Vi hade strålande sol, blå himmel och idylliskt fluffiga vita moln att njuta av medan vi tuffade upp mot Salto inklämda tre stycken i baksätet med Stella i knät :) Förutom Marikka, Bogie och Mimi är det en till Certifierad Monty Roberts instruktör på plats. Jenny Ahlroth från Finland som var examinator när jag gjorde examen för introkursen! Känns himla skönt att ha någon att prata lite svenska med och det är skönt att ha nån här som jag känner lite mer. Vi kommer bli ett bra team hon jag och Mimi :) Jenny stanna tyvärr bara i 10 dagar men jag ska passa på att få så mycket tips och råd jag bara kan medan hon är här då jag vet att hon är grymt bra med hästar och jag vill fortsätta utvecklas och lära mig så mycket jag bara kan.

Idag jobbade vi alla tre tillsammans för första gången då det fanns två unghästar på familjens lilla gård (ca 4 hektar) och dessa hästar skulle lastas för första gången och åka med till ranchen där vi kommer hålla hus. Det hela gick väldigt smidigt även om transporten gjorde mig lite nervös. Inget tak och väggar med god ventilation är kanske ett måste i denna värme men eftersom hästarna aldrig varit bundna valde vi att låta dom stå lösa och vi fick helt enkelt köra lugnt och hoppas att ingen lastbil eller liknande skulle skrämma hästarna så de hoppade ut. Huvuden och svansar stacks ut då och då och den ena hästen bestämde sig för att åka baklänges men de höll sig lugna och kom välbehållna fram till ranchen.

Den här ranchen är gigantisk! Familjen hyr gården med ett hus där vi bor, ett hus för kokerskan och hennes man som jobbar på gården, en hangar till familjens lilla flygplan och 7000 hektar där deras hästar får äta så mycket gräs de bara orkar! 7000 hektar, det är så stort att jag inte ens kan förstå det. Nån som vill ge sig på att göra nån kul jämförelse med hur stor denna yta är?

Det visade sig att de inte alls hämtat in hästarna som jag först trode utan vi ska driva in dem imorn! Vi kommer promenera ut och börja med att driva in de äldre, inridna hästarna, sen ge oss ut igen till häst och hämta vildhästarna. Just idag kan vi se dom då de tusentals hektaren som tur är är uppdelade i lite mindre delar, hoppas de stannar i närheten så vi åtminstone vet vilket håll vi ska börja gå åt!

Förutom att åka hit med de två unghästarna har vi gjort en liten plan för hur vi ska lägga upp arbetet, kollat av vilken utrustning som finns och tillverkat lite olika redskap som plastpåsepinnar och en slags krok att träna att lyfta ben med. Mer kunde vi inte göra då det varken fanns vatten el eller mat så vi fick helt enkelt vänta med att ge oss ut för att hämta hästar tills vi åtminstone hade vatten att dricka. Mat och dricksvatten fick vi framåt kvällen, men elen är fortfarande utslagen efter senaste ovädret och vattnet kommer men för långsamt. Hoppas det kommer tillbaka snart! De har varit utan el i 10 dagar nu och har bara en generator som de låter vara igång ett par timmar per dag och vattnet började rinna dåligt igår. Internet är det också ont om, bara mobilt internet från Bogies och Mimis telefoner men hoppas det ska räcka till lite bloggande och mailande.

Här kommer lite bilder från familjens gård i Salto där vi hämtade unghästarna. Stallet har alltså inga väggar eftersom det blir så varmt. Igår var det 34 grader när vi åkte upp från Montevideo. Som tur var var det mulet idag så hästarna var inte ens svettiga när vi lastade av dom. Nu måste jag sova för imorn ska vi upp tidigt och leta hästar!







1 kommentar:

  1. 7000 hektar är väl 70 kvadratkilometer tror jag. Dvs t.ex 1 mil x 7 km om jag räknat rätt.
    1 mil är väl från Södertälje till Rönninge ungefär och så nästan i kvadrat.
    Stort!
    Är det inte så att man kan ha en häst per hektar? Då kan man ju ha 7000 hästar där!
    Kram mamma

    SvaraRadera