måndag 19 januari 2015

Guldet blev till sand (18/1)

Ja, eller jag önskar att vi fick sand! Idag gick nämligen Quila omkull när hon bara travade över risskalen i rundpaddocken. Det har ändå torkat upp väldigt bra sen det regnade sist men det verkar som att risskalen är för lätta och inte sjunkit in i leran tillräckligt utan bara sugit upp vattnet och nu ligger ovanpå så när Quila skulle till sin fålla och hon tog ett par steg i trav försvann alla fötterna samtidigt för henne och hon för runt på rygg som en skalbagge. Inte alls bra, en häst ska inte drutta omkull så lätt och jag blev genast arg på det förbaskade riset! Sand var ju det jag ville ha. Och nu var det en lastbil på väg med 3,5 ton mer risskal. Vi bestämde oss för att inte lägga in mer ris riktigt än utan försöka torka upp botten lite mer först. Men nu ska det ju regna så det är ju inte till så stor nytta. Jag tror fortfarande på att köpa in lite sand som ett mellanlager som skulle blanda sig lättare med leran och skapa mer friktion än de här fladdriga skalen. Ovanpå sanden skulle risskalen sen kunna få vara ett mjukt översta lager som suger upp massor av vätska så vi inte skulle få samma problem med den klaffsiga hala leran. Men det verkar som jag nämnt tidigare vara svårt att få tag i sand men jag hoppas att de kan trolla fram lite i alla fall för hästar ska inte trilla på rygg så lätt.

Mer risskal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar