söndag 7 juli 2013

7/7, 17.38 - Väg M53

Väg M53, eller transsibiriska landsvägen som vi kallar den, är ingen rolig väg. Det är antingen stora hål utspridda lite här och där så man måste åka slalom och bromsa tvärt när som helst, eller så är det bara ojämnt vågigt så det känns som att man åker i en liten motorbåt på ett guppigt hav. Det studsar och slår och kränger så man får huvudvärk, blir lite lätt yr och värst av allt, kissnödig. Och det vill man helst vara så lite som möjligt när toaletterna ser ut som de gör. Jag tänker bespara er beskrivningen av den håligolvettoalett jag besökte vid lunchtid. Värst hittills räcker nog.

Vi skumpar oss i alla fall framåt mot Irkutsk på väg M53 som för det mesta är asfalterad. Vissa sträckor är dock grusväg och inte vilken grusväg som helst, nej den värsta tvättbrädeväg man kan tänka sig. Det är lika mycket hål och vågor på dessa vägsträckor plus det fruktansvärda tvättbrädeknöglet och dammet som gör att man blir smått galen. Första gången vi svängde in på en sån väg var vi ganska snabbt övertygade om att vi kört fel så vi vände. När vi dubbelkollat skyltarna och tillslut såg en långtradare välja den avfarten insåg vi att det tyvärr var där man skulle köra. 

Nu har vi kanske 9 mil kvar till Irkutsk och Bajkalsjön och jag hade sett fram emot att gå på Cirkus vilket jag läst om i Lonely Planer guiden, men med tanke på hur långsamt det går och på att vi blivit av med en till timma tror jag inte att vi hinner fram. Men hotel med internet ska det bli vilket jag ser väldigt mycket fram emot :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar