måndag 29 juli 2013

28/7, 21.00 - Hälsoresan

Alaska är så fint! Igår stannade vi på en supermysig camping precis vid en sjö. Vi hade knappt några mygg alls, sol långt in på kvällen och en väldigt fin solnedgång som avslutning. Vi har varit lite slappa de senaste dagarna och legat på en filt och spelat kort och läst, kört lite bil, varit på bilmuseum och tittat i affärer. Bästa affären hittills var en gigantisk second hand bokaffär där jag gick och bläddrade i böcker hur länge som helst medan pappa satt och läste om hur man bygger hus. Jag köpte en bok om hur man håller sig väl med björnar och en bok om kortspel. Efter att ha läst lite i björnboken kände jag mig tvungen att köpa en björnbjällra som ska skrämma bort björnarna när man är ute och går, efter det har vi inte varit ute och gått en enda gång. Imorn kanske :) Kortspelsboken var ytterst nödvändig eftersom jag tagit med mig en kortlek men uppenbarligen glömt alla kortspel jag någonsin kunnat så lite spelregler behövdes helt klart. Vi har spelat 31, crazy eights och rummy hittills men jag är inte helt nöjd. Jag vet ju inte vad jag letar efter men nått spännande kortspel som funkar för två. Nån som har nått tips? Hur spelar man vänd tia? Det har jag för mig att jag gillade. Eller hej knekt? Men då kanske man behövde vara fler?

Förutom våra lata aktiviteter äter vi god mat och ordentligt med efterrätt så det är knappast nån hälsoresa. Men det sa vi ju aldrig att det skulle vara heller.

2 kommentarer:

  1. Ha ha - det bästa kortspelet hade vi med mamma o pappa - Hollywood eller gin rummy eller vad det heter. Vi var faktiskt tvungna att ringa till New Zeeland för att få reglerna... men Hej Knekt är kul; dela kortleken på 2 och lägg vartannat kort - när knekt kommer upp säger man hej knekt, vid dam står man upp, vid kung gör man honnör och vid ess slänger man fram handflatan på esset. Hinner man först med detta så slipper man korten, annars får man bara fler och fler... goes on for ever!!! Good luck!
    Kram Åsa & co

    SvaraRadera
  2. Hej Sara och Valter!
    vilka variationer: leriga grusvägar/burkmat till första klass flyg/fina måltider med glass....... Ha det nu så bra och njut inför kursen. Låt inte Pappa dras med i någon
    form av rallykörning bara för det är fina vägar = Kör försiktigt och ser emot nya
    äventyr på "Road trip" sidan. / åker nu till Malaga-Spanien /
    Lars Elwing

    SvaraRadera