onsdag 3 juli 2013

3/7, 20.15 - Tidsskillnad

Idag blev vi av med två timmar bara så där. I Helsingfors försvann en timma, i Moskva tappade vi en till och nu förlorade vi alltså två till i och med att vi passerade uralbergen. Eller passerade och passerade, vi såg dom aldrig för de är tydligen högre upp i landet till min besvikelse. Men det innebär ändå att vi numer är i Asien och har lämnat Europa. Eftersom vi i slutändan kommer att ha åkte ett helt varv runt jordklotet och vi kommer bli av med timmar hela tiden kommer vi ju alltså bli bestulna på ett helt dygn som jag aldrig kommer få igen! Jag kan inte riktigt få grepp om det, men det känns inte helt bra... Jag får väl åka jorden runt åt andra hållet nån gång för att rätta till det hela.

I skrivande stund har vi kört 352 mil på fem dagar varav det har regnat en av dagarna. Detta innebär att vi nu knappt kan se ut genom vindrutan pga alla road kills. En tvätt vore på sin plats men på mackarna har de inga grejer eller fattar inte vad vi menar. I går var första gången vi tog med oss parlören som pappa köpt när vi skulle försöka handla lunch på en vägkrog. Jag lyckades beställa kyckling och pappa fick nån slags pannbiff. Jag var mycket nöjd med kommunikationen men kunde tyvärr knappt äta kycklingen jag fick in. Den var precis som man kan tänka sig att chaffismat på ett ryskt truckstop kan vara, helt grå i färgen och bankad platt med ett täcke av nån slags smält oströra ovanpå så man inte skulle se hur oaptitlig den var. Till det serverades sönderkokta makaroner med en lite slemmig sörja till sås som kanske kycklingen eller nån annan köttbit hade kokat i. Jag gjorde så gott jag kunde och åt i alla fall lite grann, mest av osten oh de makaroner som inte hamnat under såsen, men sen var jag tvungen att äta en påse Maltesers choklad för att överleva dagen. I kväll ska vi koka nudlar på vårt gasolkök istället.

3 kommentarer:

  1. No sauce on the Noodles, Nothing on the Noodles, Just plain Noodles!

    SvaraRadera
  2. Lars Elwing larsaelwing@gmail.com3 juli 2013 kl. 20:05

    Hej Sara!
    du vet inte vem jag är men pappa kan förklara...... helt underbart att läsa
    om Er resa något som pappa och jag pratade om förra året.... hoppas nu allt går
    bra för Er i Asien och maten smakade inte så bra som när pappa var ung på Esso med
    stor tallrik grillkorv från källarmästare Älghorn.. fråga honom. allt bra i Sverige
    och är det något Ni vill "veta" vad som händer i Sverige säg till...

    Lars Elwing Njurunda

    SvaraRadera
  3. Valter glömde du att packa bullens pilsnerkorv Uffe

    SvaraRadera