söndag 7 juli 2013

4/7, 09.30 - Rutten hittills

Jag tycker det är så roligt att ni följer vår resa! Jag har inte lyckats svara på kommentarerna men jag ser att ni skriver :)

Jag inser också att jag slarvat lite med att tala om exakt vart vi är så här kommer en liten sammanfattning. Efter Moskva hade vi planer på att stanna i en stad som heter Cheboksary men vi var så pigga att vi rullade vidare ett tag till och hamnade i Kazan. I både St. Petersburg och Moskva hade vi kollat upp i förväg var det fanns plats att parkera och båda gångerna hamnade vi på inhägnade parkeringar vid hotell. Efter det var det svårt att hitta ställen i förväg och eftersom vi bara har tillgång till internet här och där finns det inte så mycket tid att surfa runt och leta heller så vi spanade efter boende längs vägen istället. I Kazan parkerade vi utanför en fantastisk restaurang där vi fick lite kvällsmat, toppenbra internetuppkoppling och frukost nästa dag. Mc Donalds funkar alldeles utmärkt som camping om nån annan också letar bra sovplats med bil. Deras drive in var dessutom öppen dygnet runt så det fanns folk på området som höll koll på läget :)

Från Kazan for vi, efter lite missförstånd med kartan, vidare mot Perm. Den vägen var den absolut vackraste hittills. Det var kullar och skog och jordbruk om vart annat och himlen var klarblå med lagom många perfekta vita moln. Vi har nu kommit fram till att det möjligtvis var den nedersta delen av uralbergen för nu är allt rätt platt igen. På vissa ställen kan man se hur långt som helst men ibland har det planterats ett band med träd på båda sidor om vägen, förmodligen för att inte snö ska kunna blåsa in för mycket på vägen så man helt enkelt tappar bort den. 

Även Perm missade vi men inte för att vi var så pigga utan mer för att skyltningen är lite sådär. De skyltar lite när de vill här i Ryssland, men även inte alls om de känner för det. Dessutom är ju bokstäverna inte som våra och även om vi har lärt oss hålla reda på vissa av dem är vi långt ifrån läskunniga. Hur som helst hamnade vi på vägen som ledde förbi och runt själva stan så vi fortsatte en bit till innan vi slog läger. Vi svängde in vid flera mackar och caféer men antingen verkade det finnas för många fulla ryssar på baren brevid eller så sprang en troligtvis rabiessmittad hund runt på gården och skrämde oss! Tillslut hittade vi en perfekt mack med lagom mycket aktivitet och en gatlykta vi kunde stå under. Den obligatoriska mackhunden på det här stället såg lugn ut så vi slog till och parkerade. Tyvärr var toaletten på detta ställe den absolut äckligaste hittills. Håligolvettoaletterna vi provat har varit sjukt mycket bättre för då måste man inte vidröra den vidriga toalettstolen. Som tur var hade jag snott sånna där toalettskydd från hotellet i Moskva så jag hade lite papper mellan mig och den snuskiga bajamajakanten till ring. Medan jag stod utanför och funderade över den här komplicerade situationen kom mackhunden och skällde på mig! Jag sprang snabbt runt hörnet tillbaka till bilen och samlade mod en stund innan jag tog sats och hoppade in på bajamajan med mitt toaskyddspapper och stängde dörren. Jag vågade inte kolla om hunden följt efter och när jag skulle ta mig ut såg jag framför mig att han skulle stå där och morra, men kusten var klar och jag tog mig tillbaka till säkerheten i bilen. Senare visade det sig att hundstackarn hoppade på tre ben och förmodligen inte var ett så stort hot, men det är lika bra att vara beredd på det värsta. 

Nästa stop var det vi gjorde igår i en stad som heter Tyumen där vi äntligen hittade ett hotel där vi kunde få duscha. Jag kände mig inte så värst skitig men efter den duschen känner jag mig renare än någonsin! Bra internet hade de också och eftersom jag klantigt nog sovit ett par timmar på vägen satt jag där klarvaken till klockan 2 Tyumen tid och fördrev tid på Facebook. Där har jag lagt upp fler bilder om ni vill se, Sara Isabel Hiller heter jag ju så ta gärna en titt där med. Jag ska försöka lägga upp lite fler bilder här med om det mot förmodan är nån som inte har Facebook ;) Inget ont mot er som inte har det, far min har inte heller kommit så långt i sin mediautveckling.

Nu är vi alltså på väg vidare mot Omsk, solen skiner, vi fick frukost på hotellet och vägen är hyfsat slät :)

Ha en skön dag!

2 kommentarer:

  1. Oj oj. Det är väl sånt som gör att du kommer att uppskatta toaletter i Sverige när du kommer hem!

    SvaraRadera
  2. Rutten
    27 juni Silja line till Helsingfors
    28 juni St Petersburg 37
    29 juni Moskva 75
    30 juni Moskva
    1 juli Cheboksary 66
    2 juli Perm 83
    3 juli Tyumen 67
    4 juli Omsk 63
    5 juli Novosibirsk 75
    6 juli Krasnojarsk 75
    7 juli Kansk 23
    8 juli Sayonsk 57
    9 juli Irkutsk 29
    10 juli Irkutsk
    11 juli Ulan Ude 45
    12 juli Chita 57
    13 juli Skovorodino 82
    14 juli Svobodnyy 51
    15 juli Khabarovsk 74
    16 juli Vladivostok 75

    SvaraRadera