söndag 7 juli 2013

6/7, 08.00 - Trevligt folk

Ingen här kan engelska. De pratar ryska med oss och vi pratar engelska med dom. Men vi tar oss fram och har ändå lyckats göra oss någorlunda förstådda med hjälp av parlören vi tagit med och på hotellet i Tyumen hade vi till och med en hel konversation med receptionisten genom nått översättningsverktyg på internet. Jäkligt smidigt även om vissa översättningar förmodligen blev lite märkliga. Alla ser i alla fall hjälpsamma och trevliga ut och verkar tycka det är lite roligt att försöka kommunicera. På Mc Donalds där vi övernattade i Kazan hade jag lite problem med att beställa en påse äppelklyftor för det fanns inte med på den lilla bildmenyn som man kunde peka på, kassörskan såg inte vad jag pekade på på den stora skärmen och mina texkenspråks-/charadförsök misslyckades, men precis när jag tänkt strunta i äpplena ryckte en tjej i kön brevid in och hjälpte mig beställa mina äpplen :) Hon kunde inte mycket engelska hon heller, men apple hade hon koll på. Det är ju mer än vad jag kan på ryska i alla fall.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar