lördag 24 september 2016

Royal Melbourne Show, 23/9

Hela gårdagen spenderade vi på utställningsområdet och det blev en fantastiskt rolig dag fullspäckad av inspirerande uppvisningar, ritter, hantverk, mat och djur. Jag vill nu börja virka, köpa en ko och ett par får, träna hästar till att vara med på film och kanske även skaffa ett par höns, allt på en gång! Efter att ha tittat på en massa hundar saknar jag Stella ännu mera så jag är självklart superpeppad att hitta på en massa kul saker med henne när jag kommer hem också. Tex träna inför Stockholmsmässan som vi är anmälda till :) Vi har inte varit med på utställning jättemånga gånger men i år blir hennes första utställning i den öppna klassen, alltså den största gruppen för fullvuxna hundar.

Koutställningen igår var något som fascinerade mig väldigt mycket. Jag har ju sett både hästar och hundar visas upp i Sverige och där är det ändå ett visst mått av fart inblandat. Djuren visas upp under rörelse och de ska liksom sträcka ut steget en del och helt enkelt springa snyggt. Korna däremot, de behövde inte springa alls, men det verkade ändå som att det var viktigt att bedöma dem under rörelse. De smög helt enkelt runt i ringen i väldigt sakta mak medan koförarna försökte hålla upp deras huvuden i en snygg position. Det svåraste verkade vara att få kon att stå stilla snyggt. De liksom krökte ryggen och såg lite obekväma ut varpå de unga koförarna stack ett par fingrar i ryggen på dom för att de skulle få en rakare överlinje. De yngre korna var klippta så pälsen såg ut som sammet och halsarna såg alldeles skrynkliga ut, de äldre verkade däremot få ha lite längre päls men de fönades liksom bakifrån så att pälsen skulle stå ut ordentligt. Koförarna själva var klädda i vitt vilket uppenbarligen är en mycket opraktisk färg att gå klädd i när man handskas med kor så en hel del gav ändå ett hyfsat skitigt intryck. Särskilt eftersom de flesta inte brytt sig om att putsa skorna, eller ens skrapa bort den intorkade leran från kanten av sulan. Men det var ju ändå korna som skulle bedömas och den kanadensiska domaren som flugits dit för denna tillställning verkade väldigt imponerad av kvalitén på djuren. Mycket fascinerande och intressant och jag tog alldeles för många bilder som jag ska använda som inspiration till nästa tavla som förmodligen kommer föreställa en ko :) Inte för att jag målar särskilt ofta eller har målat särskilt många tavlor i mina dar, men nästa kommer bli av en ko. Om kah bara får klart hästtavlan jag har på gång där hemma.

Här kommer i alla fall ett gäng bilder från dagen. Hästhoppningen filmade jag mest och fotade med min andra kamera så de fick visst inte komma med här på bloggen men mycket annat kom jag ihåg att fota med telefonen.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar