måndag 11 mars 2013

Nu har jag fått veta att jag lever!

Kroppen har utmanats med två ridpass, lite stalltjänst men mest av allt stress och jäkt. Det är svårt att göra en häst snygg och redo för ridning utan att själv bli skitig och hårig! Lyckades rätt bra ändå och är nöjd med mina prestationer även om häst nr två som jag hade på markarbetespasset inte riktigt kom överens med mig gällande farten. Fick till det någorlunda mot slutet och känner mig på det stora hela mycket nöjd med min första dag på SRL II.

Dressyrhästen eller snarare gentlemannen Lotus, född 1987, tog så väl hand om mig när jag ilade runt och försökte få ordning på svettränder och microspån i manen och även när vi började rida skötte han sig utmärkt. Jag skötte mig nog rätt bra jag med och fick bra feedback i slutet av lektionen av Ingrid Jerlin som höll i dagens dressyrövning. Jag lyckades sitta rakare än vanligt och med armarna relativt nära kroppen större delen av tiden med endast ett fåtal återfall till mitt basläge med armbågar en halvmeter utanför kroppen och händer omkullagda som på ett cykelstyre :) Markarbeteshästen Sonora hade jag dock större problem med. Som att minska tempo och hålla en lugn galopp. Skritt och trav kändes jättebra, sen kom det lite bommar och då blev det svårare. Ännu svårare blev det när vi skulle galoppera över tre bommar med 16m mellanrum och fem galoppsprång mellan varje. Det gick men till en början var det inte snyggt. Fick till ett par jättefina volter efter raksträckan i vänster varv och i höger varv avslutade vi med en mycket kontrollerad vända med till och med sex språng! Detta gladde mig väldigt eftersom jag mot slutet av passet var så pass försvagad i överarms/axelmuskulaturen att jag trodde armarna kanske skulle lossna rätt som det var. Det gjorde de i inte, så jag kunde fortsätta dagen och mocka ett par boxar, kratta, putsa och borsta lite hästar innan vi fick åka iväg och handla.

Nu ska jag stretcha och om jag inte somnar ska jag berätta mer om den fantastiska mataffären city gross!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar