lördag 16 mars 2013

Första veckan avklarad

Igår var det fredag, det var en mycket bra fredag! Först red vi dressyr för Marianne och jag red en häst som heter Bond. Han var jättetrevlig och bekväm att sitta på i alla gångarter vilket är en stor fördel när man ska träna sin sits. Så här i början av kursen ligger mycket fokus på vår sits och position på hästen och mindre fokus på hästens form vilket jag verkligen är nöj med. Jag har sett fram emot att få rätta till alla små snedheter och påhitt som man lagt sig till med så jag tillslut kan komma till ridning på riktigt. Min vänsterhand behöver vridas om, tygeländen brukar jag ha hängande utanför den sträckta tygeln när den egentligen ska ligga mellan hästens hals och tygeln och jag behöver tydligen få ner handen och in armbågarna lite mer. Och mer tramp i stigbygeln vid hoppning också! Och avslappnade axlar. En hel del att tänka på alltså, men jag tycker jag anpassar mig rätt bra och jag håller med om det instruktörerna säger vilket gör det lättare att försöka ändra på sig. Vi fick träna på att rida lätt i både tre- och fyrtakt och variera mellan att sitta ett steg eller stå ett steg vilket är en av mina favvoövningar. Det är ett så bra sätt att hitta både takten och balansen. Vi fick även rida med överdrivet långa tyglar vilket är en annan av mina specialiteter. Jag fullkomligt älskar att bara rida på i balans med hästen på halvlång tygel och låta hästen bära sig själv i en låg form. Det är vad jag gör bäst, framridning och nedvarvning med låg form. Nörd med dressyrpasset kände jag mig peppad oh inspirerad i för markarbetespasset för Elin Ingelsberg? Då fick jag rida Ingress som var en fantastisk liten häst! Eller liten och liten, han var väl normalstor. Hur som helst fick vi i framtidningen än en gång strunta helt i formen och bara koncentrera oss på att hitta en bra sits och stilla hand och lätt kontakt med hästens mun. Jag var väldigt noga med att inte fastna i tygeltagen utan vara mjuk och lätt på handen och efter ett par lite stela första varv blev hästen tillslut jättemjuk och följsam. Jag kunde öka och minska galoppen med mjuka hjälper och det var bara en skön känsla att rulla i galopp på bommarna på långsidan. Vi var i gula ridhuset som inte är så jättestort men eftersom vi är uppdelade i två grupper med sex i varje blev det rätt lagom.

Jag fick positiva kommentarer både från Marianne och Elin så jag kunde inte vara nöjdare när vi var klara för dagen och hade helgen framför oss. Direkt när jag kom till vår lilla lägenhet fick jag ett ryk och sopade och våttorkade alla golven! Helt chockad över min insats tog jag en välbehövd dusch och promenerade sen till vandrarhemmet för filmkväll med Isabelle och Emelie som också är kvar över helgen. Först såg vi vägen ut med Björn Kjellman, mycket bra svensk film. Sen började vi kolla på Breaking the waves med Stellan Skarsgård, mycket djupt drama av Lars von Trier. Jag blev trött och åkte hem ungefär halvvägs in i filmen. Andra halvan var tydligen det mest tragiska man kan tänka sig. Kanske får se den halvan en annan gång.

Idag har varit en bra dag det med med lugn skrittur där jag fick rida Emelies häst Arne, eller Antigo eller vad han nu kan ha heter egentligen? Får fråga imorn igen. Efter det drog jag hem och kollade på ponnyakuten och sov en stund innan jg hämtade Issa för en liten pluggkväll där vi friskade upp våra minnen när det gäller avstånd i hoppning. Tror faktiskt att jag blev lite klokare :)

Nu ska jag sova på saken och hoppas på lite latent inlärning så jag vaknar smartare än nånsin ;)

Gonatt!

Bild, Röda stallet när jag skulle hämta mina vykort som jag glömde i Delivery's skåp. Oroade mig först över att någon kanske tagit dem, sen tänkte jag, vem snor vykort egentligen. Och mycket riktigt, de låg kvar där jag glömt dem i onsdags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar