fredag 21 juni 2013

Nu är det slut!

Åh! Jag kan inte fatta att ridlärarutbildningen är slut :( Jag hatar när saker tar slut och jag dröjde mig kvar så länge jag bara kunde igår. Hela morgonen slet vi med att mocka ur bäddarna i alla boxar vilket tog krafterna ur oss alla. Sen fanns det en liten lucka där man hann hem och ta världens snabbaste dusch innan avslutningslunchen. Vi fick betyg och jag är väldigt nöjd med alla utom hoppbetyget. Jag trodde att jag skulle hinna bli bättre under de här femton veckorna än jag blev även om jag utvecklats rätt mycket.

Femton veckor har jag alltså tagit mig igenom med hoppning, dressyr, unghästar, terränghippning, ridskolekunskap, ridlära, stalltjänst och många fikastunder på markan. Har ju en app där jag skriver in varje gång jag handlar något och markan fick bli en egen kategori. Jag har inte kollat hur mycket det gått åt totalt än, får ta det när jag orkar inse hur dyrt det blivit. Det jag möjligtvis kan trösta mig lite med är att vissa av mina kurskamrater gjort av med ännu mer pengar på fika, men jag blir ju inte rikare för det.

Två examensdagar har jag ju också tagit mig igenom! Jag klarade alla delar och är hur glad som helst över det men jag kände samtidigt att jag hade kunnat vara mer förberedd. Vi visste ju att det skulle kunna komma frågor på typ vad som helst, allt från fodersmältning, anatomi och sjukdomar till ridlära, tävlingsreglementet eller ridskoleadministration men ändå pluggade jag bara pyttelite kvällarna innan yrkesprovet och då bara på ridlära i dressyr. Det kom typ en fråga om ridlära på det skriftliga provet som vi hade direkt på måndag morgon, resten var helt random frågor som jag först kände mig superosäker på! Efter att ha tänkt en stund kom jag på att jag kunde ju dom bitarna ändå så det var ju lugnt, men för att slippa den där paniken som uppstår när man skummar igenom frågorna och inser att man är dåligt förberedd skulle jag vilja tipsa alla framtida SRL 2or att plugga lite allt möjligt innan examen.

Efter teoriprov följde ridprov i dressyr, snabb lunch, ridprov i hoppning, 5 min teoripresentation efter 5 min förberedelser, gruppdiskussion om ridskoleekonomi och sist men inte minst stalltjänst när alla var som absolut tröttast. Och efter allt det var det bara att gå hem och skriva PM för ridlektionen och teorilektionen som man skulle hålla på tisdagen. Det var slitigt och nervöst hela dagen och jag kände att jag varken var särskilt bra eller dålig. Jag bara tog mig igenom och var glad att jag inte gjorde några galna missar.

Lektionsförberedelserna under kvällen var riktigt roligt och jag var grymt laddad att få visa något jag är bra på. Rider gör jag tydligen bäst när det inte ska bedömas av någon... Jag fick vänta nästan till sist med både min hopplektion och teorilektion men när det väl var klart behövde jag inte vänta särskilt länge på resultatet. Jag var godkänd i alla moment men var svagare på både hopp och dressyrprovet. Det behövde de väl inte säga! Jag var ju godkänd i allt, det räckte väl med det?! Hur som helst var jag grymt glad och lättad över att ha klarat mig men det var samtidigt väldigt tråkigt att inte alla i kursen gjorde det. Sex stycken helt godkända, övriga sex behövde antingen komplettera eller göra om hela provet. Stämningen var därför rätt blandad då man å ena sidan ville hoppa upp och ner och skrika lite för att man var så glad men man ville samtidigt peppa de som hade lite kvar.

Även onsdagen, näst sista dagen var allt lite blandat, men mest var jag ledsen över att det hela höll på att ta slut. Jag ville inte tänka på att jag skulle behöva lämna Puccini och Millan, våra roliga lärare och alla kompisar jag fått under den här utbildningen. Vi har kanske inte hållit sams alla dagar men på det stora hela har vi haft väldigt roligt ihop :) En av de roligaste kvällarna var nog när vi skulle bygga framhoppningen till nationaldagstävlingarna men inte hade några flaggor eller skållor så vi hade photo shoot bland terränghindren istället :)

Jag hoppas verkligen att jag får chans att komma tillbaka till Strömsholm nån längre stund igen! Men först ska jag åka runt halva jordklotet med bil :)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar