torsdag 6 juni 2013

Bakvägen till Flyinge

Nu har det äntligen blivit dags för den stora helgen då jag och Ullis ska få vara med på en internationell instruktörstävling på Flyinge! Dagen började med att jag hann äta frukost hemma för en gångs skull och efter det hade jag egentligen väldigt gott om tid på mig i stallet där jag bara skulle mocka åt en häst, släppa ut två hästar i hagen och rida Puccini men jag kunde inte alls slappna av utan gick bara runt och väntade på att klockan skulle bli två då vi skulle åka. Nationaldagstävlingarna började ju idag så det var ju lite synd att vi missandes, men det vi är i väg på känns ännu roligare. Det är alltså en tävling där 9 europeiska skolor som utbildar ridlärare får skickatvå elever och en teamledare som ska tävla i hoppning, dressyr, teori och undervisningsmetodik. Eftersom det är en internationell tävling är alltså allt på engelska. Det är lite oklart exakt hur tävlingen är uppbyggd men om jag förstått det rätt så kommer bara de två duktigaste av oss 18 studenter som kommer hålla ridlektion, resten får hålla teoripresentation i grupp. Hur som helst är det väldigt spännande och jag har köpt ridhandboken på engelska för att vara förberedd. Jag kan väl inte säga att jag hunnit fördjupa mig jättemycket i den men jag har i alla fall hunnit lära mig ett par nyttiga fraser. Typ att "go large" betyder följ fyrkantsspåret. 

Bilresan ner gick hur fint som helst. Beckys bil var en fröjd att köra så hon och jag turades om medan Ullis fick åka i baksätet och dubbelmoral att GPSen verkligen visade rätt väg. Det är bra med iPhones så man kan ha koll på sånt. GPSen var väldigt spännande och talade bl.a. Om för oss att det skulle finnas djur på vägen 6,5 km längre fram. Sen talade den om att det fanns djur på vägen men varken Jag, Ullis eller Becky lyckades få syn på några ;) Mot slutet av rutten ledde GPSen in oss till Flyinge från vad som verkade vara baksidan och ett tag funderade vi på om vi ens var på rätt ställe men tillslut var vi visst framme och vi fick träffa de andra deltagarna. De kommer från Norge, Finland, Frankrike, Holland, Tyskland, Portugal och möjligtvis nått land till som jag inte minns just nu. När vi installerat oss i vårt rum hann vi fika i chefsbostaden tillsammans med de två franska studenterna och det var hur superkul att höra hur de har det på sin utbildning. De verkar vara väldigt duktiga och det vore hur kul som helst att åka dit nån gång och göra ett studiebesök eller liknande. Jag har ju alltid velat lära mig franska dessutom så nån gång ska jag försöka ta mig dit. De här killarna kunde väldigt bra engelska dock så det blir nog inte så mycket franskaträning för mig den här helgen.

Nu är det dags att sova så man förhipningsvis är pigg och utvilad imorgon. Jus nu är jag allt annat än pigg i alla fall. 

God natt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar