måndag 10 juni 2013

Helgen

Japp. Nu är helgen över och det har både varit roligt, lärorikt, inspirerande, utmanande och jobbigt.

Fredagen började bra med förväntansfulla studenter som var laddade inför helgens tävlingar. Lagen lottades på förmiddagen och jag hamnade i lag 1 tillsammans med Rita från Portugal. Vi fick Mieke från Holland som lagledare och hästarna Gizza och Quick nick i dressyr respektive hoppning. Som lag 1 började vi självklart först och jag blev lottad att rida först av oss. Efter rundvandring på vackra Flyinge och lunch i chefsbostaden var det dags för framridning. Här började svårigheterna, totalt 20 min hade jag på mig från att jag ledde ut hästen från stallet till att jag skulle vara på tävlingsbanan. Jag värmde upp och red mitt program och var inte alls särskilt förvånad över att det var lite spänt och dålig kontakt mellan mig och hästen. Jag hade ju bara ridit henne i 20 minuter. Det var ju självklart lika svårt för alla men mina poäng var bland de sämre så jag såg fram emot revansch på hoppbanan. Det fick jag inte. Tyvärr var det lika svårt då så min runda var allt annat än upplyftande.

Besviket räknade jag snabbt ut att jag inte skulle gå vidare till dag två och alltså inte skulle få en chans att visa att jag faktiskt kan rida bättre.

Lördagen gick undan med dressyr och hoppning för de sex ryttare som tog sig vidare i tävlingen och när dagen var slut stod de två tyska tjejerna klara för final. De fick hålla varsin träning på en halvtimma vilket var väldigt kul att se. Ingen av dem hade särskilt stor erfarenhet av att hålla lektion men båda var väldigt proffsiga och visste vad de pratade om.

Jag var självklart något besviken över att jag inte fått rida denna dag men efter att ha sett många fina rundor och efter en terrängclinic med Jan Jönsson var jag väldigt peppad att åka hem och träna! Dagen avslutades sedan med en fantastiskt trevlig middag där vi hade gott om tid att prata om hur alla andra studenterna har det på sina utbildningar. Det skiljer sig ganska mycket, tyskarna till exempel går inte i skolan utan jobbar i privatdrivna stall för att lära sig så mycket de bara kan om hästar och ridning. De fick inte så mycket träning i att hålla lektioner själva men kunde uppenbarligen tillräckligt mycket för att hålla bra lektioner även på Engelska.

Mitt i natten efter middagen satt jag sedan uppe med min dator för att göra klart Power Point presentationen som jag och Rita hade påbörjat under eftermiddagen och halv ett släckte jag lampan rätt nöjd med resultatet. Efter dressyren på söndagen var det dags att presentera våra ämnen och Rita och Jag fick till det precis som jag hade tänkt mig :) Det var lagom seriöst med lite lagom med humor och publiken och domarna verkade tycka om det.

Efter lunch och finalhoppning var det pris- och presentutdelning där alla fick en liten gåva från varje skola vilket var väldigt uppskattat. Jag och Rita hamnade på fjärde plats i lagtävlingen vilket känns helt ok med tanke på den dåliga starten på fredagen. Teoripresentationer är tydligen mer min grej.

Sammanfattningsvis var det mer roligt än jobbigt även om mitt självförtroende ridmässigt inte direkt blev bättre. Bäst av allt var alla studenterna som jag fick lära känna och att få höra hur deras utbildningar ser ut. Jag hoppas verkligen att jag får chans att åka och hälsa på några av dem nån gång i framtiden. Eller att någon av dem kommer och hälsar på här i Sverige :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar