onsdag 26 september 2012

Släpats efter hästen

Dagen började med genomgång av våra Join-Ups från i går och vi fick massor med tips om hur man ska tänka och vad man inte får göra. Gör vi fel ändå kommer vi få betala instruktörerna i Doughnuts. Det är ju bra att veta att det inte får värre konsekvenser än så att tappa en häst på gårdsplanen eller liknande.

Efter det var det dags att släpas efter hästar! De surrade fast ena änden av långlinan i hornet på en westernsadel och vi fick ställa oss en bit bakom och försöka åka på fötterna efter utan att trilla eller börja springa. Sjukt svårt! Men jäkligt kul :)

Vi fick våra hästar idag också och jag var nr två in i rundpaddocken med min lilla fuxvallack. Till min stora förtjusning råkade mr Monty Roberts himself dyka upp och strax innan det var min tur så jag hade äran att jobba i rundpaddocken medan han stod på läktaren. Han tittade väl inte aktivt hela tiden utan pratade med folk men han såg en del i alla fall :) Firefox var rätt ängslig och ovan vid att bli ledd så han for iväg ett par gånger på väg från boxen, när jag väl fått på grimman kan jag tillägga! Internen Franzi hjälpte mig och gav superbra tips och läste av hästen jättebra. Jobbet i rundpaddocken kändes bra och Maya coachade oss igenom "assessing the horse" för att se hur den reagerade på olika saker. Jag fick även beröm av ryttaren David när jag var klar! Woho, hur glad som helst :)

Vi kollade även på Maya när hon jobbade med den fina hästen från igår och Franzi jobbade med en häst inför ett gäng pensionärer som var på rundtur. De är så duktiga och det är så kul att få kolla när de jobbar!

Imorn blir det duallyträning och Join-Up med andra hästar och på morgon och lunch har vi tid att jobba med våra egna hästar och på att flicka linor och "tack up" snabbare. Vi ska tydligen få göra en blindfolded tack up. Ursäkta svengelskan men jag orkar inte översätta alla uttryck. Vet inte ens va jag ska kalla allt på svenska.

Nu är jag i alla fall helt slut igen och ska snart gå och lägga mig i min inte helt bekväma bäddsoffesäng och sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar