onsdag 11 mars 2015

Toatarantella (7/3)

För tillfället har vi ingen ström på gården så vi far runt med mobilficklampa för att se något när man ska på toa på kvällen. Just ikväll hade jag nästan en nära döden upplevelse när jag skulle gå på toa för när jag öppnade dörren hoppade det ut en stackars tarantella som säkert var ännu mer rädd än jag men den skrämde mig verkligen ordentligt med sitt överraskande framhoppandd. Den hoppade liksom ut rätt i ögonhöjd och klamrade sig sen fast i ett hörn uppe på väggen med alla ben utspretade så den såg så stor ut som den bara kunde. Jag skrek till och Stella kom farande för att hjälpa till men jag ville hellre ha Auds hjälp så hon kom snabbt till min undsättning och letade reda på en tillräckligt stor bytta där alla spindelns ben skulle få plats medan jag lyste med ficklampan samtidigt som jag försökte få in Stella i mitt rum igen och stänga dörren så spindeln förhoppningsvis inte skulle råka spring in där mitt i allt ihop. Medan hon höll byttan över letade jag efter ett tillräckligt starkt papper vilket tog en liten stund så när jag väl var klar hade spindeleländet lyckats smita! Med lite fix och trix föste Aud ut spindeln från bakom toaletten och hon fick fast den så vi kunde släppa ut den på andra siden huset. Och nu ska jag alltså försöka sova och försöka att inte drömma om spindlar som tar sig in i mitt rum, men det finns en viss risk att det ändå blir så. 

Dagen har för övrigt varit väldigt bra och Vi har pysslat en hel del med hästarna och gjort dom riktigt fina. En väldigt viktig grej var att Aud kunde knipsa av en hel del av de ojämna spruckna kanterna på Quilas och Sofies framfötter vilket kändes himla bra. Jag har aldrig trimmat fötter på nån häst förut och jag har inte tittat på tillräckligt många hovslagare heller så jag har inte känt att jag har kunnat hjälpa dem med den biten men nu kunde vi alltså jämna till fötterna på dem lite och därmed förhoppningsvis undvika att t.ex hovsprickor växer sig för stora eller att hoven blir alltför obalanserad så hästen utsätts för snedbelastning. 

Under min och Auds inofficiella rykttävling, som vi hade innan vi testade att vara hovslagare, passade även Aud på att sitta på Miss Sofie en liten stund. Jag hade kanske tyckt att det varit en bättre idé om jag hållit i men nu smög hon upp medan jag hade ryggen vänd mot. Jag får skaffa mig ögon i nacken till imorn så jag kan hålla bättre koll på henne!

Här har vi en bild på Jenara efter vårt långa borstpass där jag till och med fick göra flätor i manen och luggen på henne :) Hon är så mysig den här lilla hästen! Även om hon först var väldigt spänd och började med att fara iväg så hon skrämde upp Rado så lugnade hon sig ändå ganska snabbt och verkade tycka det var lite mysigt att bli borstad och pysslad med.

Imorn ska vi borsta ut tovor ur svansar på några av gammelhästarna som går i en av de större hagarna brevid. Men först måste vi lyckas ta in dom. Det blir ett spännande projekt. Kan gå hur smidigt som helst, men kan även bli lite svårt och krångligt, vi får se helt enkelt. 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar