lördag 14 mars 2015

Spanska

Jag har blivit påminnd om att jag varit dålig på att dela med mig av vilka spanska ord jag snappat upp under min tid i Uruguay! Det beror förmodligen på att jag inte snappat upp så väldigt många... Men de sista dagarna på gården när jag inte hade Mimi att få hjälp av så lärde jag mig faktiskt mer och mer eftersom jag försökte prata med Carmen och Hugo en hel del :) Det gick väl sådär, Carmen pratade massor och jag förstod mycket lite. De viktigaste orden jag kan kommer här!

Postre = Efterrätt! Självklart ett viktigt ord för en efterättsälskare som mig :)

Helado = Glass :)

Asado = Barbeque

Arroz = Rice

Fideos = Pasta

Vaya a casa = Gå hem! (Användes till hundarna)

Botella = Flaska

Bayo = Beige (Horse color)

Boniato = Sötpotatis

Bombachas = Underkläder eller gauchobyxor

Mycket matord här men det beror på att Carmen lagade mat åt mig så det blev mest det vi pratade om :)

Aud var snäppet vassare än mig när det gällde att lära sig nya fraser och ord. Och hon hajjade vad de sa också! Vi klarade oss hur fint som helst med vägbeskrivningar från folk vi passerade utan att de sa ett ord på engelska :)


De här hästskulpturerna hittade vi på vägen och Aud köpte ett jättefint hästhuvud som vägde bly. Och affären gjordes självklart på spanska :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar