söndag 16 september 2012

Spänningen är olidlig!

Sjukt spännande bokserien Hunger Games är slut och jag känner mig lite tom nu när det hela är över. Det är inte ofta jag hittar böcker som jag bara måste läsa ut på en gång men de här böckerna var sånna. Ok sista boken var jag tvungen att pausa lite pga häststudier, men när jag väl satte igång igen körde jag fast forward till slutet. Jag hade velat ha mer slut på nått vis.

När jag väl läst klart typ kvart över tolv skulle jag bara gå på toa och sen tänkte jag sova hos pappa där jag hållit hus ikväll för att slippa sitta i min röriga lägenhet som ska städas imorgon, eller idag beroende på hur man ser det... Hur som helst när jag öppnat toadörren och tänt lampan hann jag inte ens kliva över tröskeln innan jag såg den åttabenta varelsen som frusit till is när rampljuset tändes. Han låtsades att han inte fanns och hoppades att jag inte skulle lägga märke till honom men en sån stor spindel skulle mitt tränade spindelöga aldrig missa. Jag stannade upp. Tog ett kort. Övervägde mina alternativ och valde det lättaste alternativet, att lugnt men bestämt ropa på min pappa som sov i rummet bredvid och tala om för honom att han helt enkelt måste kliva upp och avlägsna odjuret. Utan att skada det förståss och släppa ut det i det vilda så den kunde springa in i källaren igen om den behövde värma sig, men uppe i badrummet kunde den inte bo. Under protester kom min far till min undsättning, satte ett glas över den men lyckades sedan låta låta den smita när jag skulle få in pappret under glaset! Mycket dramatiskt och traumatiskt men tillslut lyckades vi få ut eländet. Men jag åkte hem eftersom jag omöjligt skulle kunna sova lugnt efter den upplevelsen. Som om det inte är nog med att ha spindlar i badrummet ska pappa måla en stor spindel på var sida om bussen som nån slags logga för vårt äventyr. Men det kan jag väl gå med på så länge jag får stå för inredningen.

Jag måste nog faktiskt gå i terapi för den här spindelgrejen förresten, om jag nånsin ska kunna ha min egen hästgård. Jag hade ju klarat att få ut spindeln med glas och papper själv men med tanke på hur lång tid det skulle ta vore det ohållbart att försöka driva nån slags effektiv stallverksamhet med spindlar i närheten. Men det får bli nästa projekt, efter att jag blivit ridlärare och Monty Roberts utbildad. Om en vecka åker jag! Men nu ska det sovas, utan spindeldrömmar och imorn blir det städning för hela slanten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar