söndag 28 december 2014

Hur hamnade jag här egentligen (28/12, 19:00)

Nej jag kunde inte läsa och hade inte ro att försöka sova så för att skingra tankarna passar jag på att skriva en liten sammnfattning av vad som hänt de senaste åren som lett till att jag sitter på detta plan idag. 

Det började egentligen redan 2010 med att jag inte allt trivdes med att sitta på kontor 8 timmar per dag. Så redan efter två månader på Scania började jag smida planer på att utbilda mig till ridlärare istället. Sagt och gjort, jag anmälde mig till ridledarutbildningen på Strömsholm sommaren 2011 och den hösten tog jag resten av mina semesterdagar till att gå hästskötarkursen på distans även den på Steömsholm. I samma veva fick jag i julklapp av min mamma att gå på kurs för att lära mig mer om hur man kan träna hästar på samma sätt som Monty Roberts gör. Jag hade sett Monty jobba när vi bodde i England och har sedan dess varit otroligt inspirerad och fascinerad av hans effektiva och sjyssta utbildningssystem så bättre julklapp kunde jag knappast tänka mig. Så parallellt med heltidsjobb på kontor började jag alltså utbilda mig både till ridlärare och Monty Roberts instruktör. 

Hela vägen till att bli ridlärare bestod av:
Ridledarutbildningen, 3 veckor sommaren 2011
Hästskötarkursen på distans, 15 veckor med kanske 6 träffar på Strömsholm hösten 2011? 
En massa plugg till hästskötarexamen
Hästskötarexamen, våren 2012
Pedagogik och ledarskap samt hästkunskapskurs på distans, samma upplägg som hästskötarkursen, totalt 30 veckor hösten 2012
Riddelen av SRL 2 (svensk ridlärare level 2), 15 veckor heltid på Strömsholm, våren 2013

Hela vägen till att bli certifierad instruktör bestod av:
5 st helgkurser, (även kallat introduktionskursen), hos Certifierad Monty Roberts instruktör Ann Lindberg, höst 2011- vår 2012
Självstudier och inskickande av filmer för att få feedback och hjälp på distans
Examen för introduktionskursen, hösten 2012
Fortsättningskurs i USA, (även kallad Advanced Course), 2 veckor hösten 2012
Självstudier och filmande igen
Examen för fortsättningskursen, hösten 2013
Praktik på Monty Roberts gård, uppdelat på 5 veckor hösten 2013 och 7 veckor i början av 2014
Certifierad Monty Roberts instruktör, april 2014

Under den sista delen av min praktik på Montys gård fick jag tillsammans med en till praktikant vara med och hålla i en introduktionskurs för elever från hela världen vilket var den absolut bästa upplevelsen på hela praktiken eftersom jag både fick jobba med hästar och instruera massor vilket jag tycker är hur kul som helst. Det var här jag lärde känna en viss familj som bor i Uruguay! Dottern Mimi var då 14 år och alla minderåriga elever var tvungna att ha med sig sin målsman för att fä vara med så Mimis mamma Marikka och Marikkas man Bogie var med och tittade och lyssnade större delen av kursen. Denna familj kommer ursprungligen från Tyskland men hade flyttat till Uruguay för ungefär 7 år sedan där de nu bedriver hotell och jaktverksamhet. De sa redan då att jag fick komma och hälsa på när jag ville vilket jag blev väldigt glad över och tänkte att om ett par år kanske det vore en kul resa att göra. Så åkte jag hem, hämtade min underbara valp Stella, jobbade på Karlshems gårds ridläger nästan hela sommaren och började sen jobba som ridlärare på Blåkulla gård i Västerhaninge och hade inte en tanke på Uruguay eller nått annat land heller för den delen. Tills jag fick ett mail, en sån där grå, regnig, usel höstdag får jag ett mail där Marikka frågar om jag inte vill komma till Uruguay nu i vinter då de har ett gäng unghästar som ska startas. Mitt första svar var ett nej då jag hade både jobb och hund så det gick ju tyvärr inte. Sen började jag kolla upp vad som krävdes för att flyga med hund och rätt snart kunde jag inte sluta tänka på Uruguay! Rätt som det var så var biljett bokad och nu sitter jag alltså på ett flyg mot Madrid där jag ska lasta ur och rasta och pussa på min lilla hund innan vi hoppar på nästa flyg mot Montevideo.

Så kan det alltså gå när man är lite äventyrligt lagd, inte tycker om att sitta på kontor och inte tycker om att tacka nej till spännande erbjudanden!
I väntan på incheckning
En port jag och mamma körde igenom på jakt efter en parkeringsplats inomhus. Det var helt fel väg och vi kom bara till ett gäng lastplatser men det gick ju att vända och köra ut genom porten igen :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar