onsdag 2 april 2014

2/4, 15.00 - Lurade av Lonely Planet

Dagarna rullar snabbt förbi och vi har redan hunnit till Detroit! Just nu är vi på The Henry Ford museum där jag kroknade rätt fort så nu sitter jag i kanske den mjukaste fåtölj jag nånsin suttit i och återhämtar mig efter förmiddagens mindre lyckade museibesök. Pappa har hela tiden sagt att han vill gå på bilmuseum i Detroit och det var ju självklart att vi skulle göra det! Vi tittade i guideboken vi har med oss och hittade adressen till museumet om Henry Ford och T-forden. Vi tog oss dit, hittade världens minsta skylt som ledde oss till en mycket anonym trappuppgång som ledde till museumet. Vi betalade och blev genast varmt välkomnade av en otroligt trevlig liten farbror som skulle guida oss genom den gamla fordfabriken. Tre timmar senare hade han pratat färdigt och jag var då mycket svag och utmattad av på tok för lite frukost och alldeles för lite sömn eftersom vi bodde på hotell i natt och jag fastnade med tv och internet till mitt i natten. Hur som helst var vi helt slut både pappa och jag och samtidigt var vi rätt säkra på att detta inte var det museum vi tänkt oss men det gick ju i te att få den lilla mannen att sluta prata och han var så vänlig att vi inte ville avbryta honom så vi lyssnade snällt på hand tre timmar långa föreläsning om Fords historia. Vi kastade oss sedan in i bilen för att få i oss nått att äta sen svängde vi förbi ett McD där vi kom åt internet och kunde hitta adress och färdväg till det stora Henry Ford museet! 

Nu är vi alltså här och pappas energi räckte till att titta på alla fina bilarna men jg är mycket nöjd med att ha hittat den här fina fåtöljen så jag sitter nog kvar ett tag till :)

Jag kan ju passa på att berätta vad mer vi har hunnit med de senaste dagarna. I Chicago stannade vi lite längre och hann med att: gå på hästkapplöpning, bo på fint hotell, promenera i blåsten, missa ett antal museum pga att allt stänger så jäkla tidigt, gå på zoo och slutligen kom vi in på ett fantastiskt museum med uppstoppade djur. 

Hästkapplöpningen fick vi till en mycket grå, kall och blåsig dag och jag lyckades beställa resans äckligaste lunch bestående av alldeles för salta nachos med fesljummen "ostsås" plus en skum salt kringla medan pappa fick en helt ok kycklingsallad med pommes. Inte den mest lyckade utflykten, men jag fick ju se lite hästar... 

Hotellet vi bodde på var superfräscht och vi hade ordentligt fredagsmys med glass och choklad och tv. Vi försökte som sagt gå på museum men allt stängde innan vi hann dit så sista dagen ansträngde vi oss lite mer och hann både med att se levande djur på Lincoln Park Zoo och se uppstoppade djur på Field Museum of natural history(?) Zoot hade gratis inträde vilket fascinerade mig väldigt, de hade fina djur och de flesta verkade väl må rätt bra men en stackars Leopard verkade i te vara inte nöjd med livet. Det är så trist när de vandrar fram och tillbaka i en liten liten inhängand och bara ser instängda ut. 

Direkt efter detta skulle vi gå på ett rymdmuseum med planetarie och teleskop och allt möjligt coolt men påparkeringen tog de bara kontanter så vi gick till grannmuseet istället. Det var hur coolt som helst!!! Först möttes man av en stor lite kal och tråkig välkomsthall med två uppstoppade gamla elefanter och skelettet från världens största T-Rex, Sue har jag för mig att hon hette. Lite cool var hon väl, men det stod en grupp människor mitt framför och velade länge över vart de skulle ta vägen och jag ville ta en bild just från den vinkeln där de stod så jag stod en bra stund och väntade på att de skulle bestämma sig för vilken restaurang de skulle ta. Tillslut orkade jag inte vänta mer så pappa och Jag vandrade vidare in i byggnaden lite. Monter efter monter i en labyrint av gångar visade upp det ena djuret vackrare ön det andra! Uppstoppade såg alla lyckliga ut och de stod snällt stilla när jag ville ta kort på dem. Och många kort tog jag. Varje monter var väldigt väl genomtänkt och i många av dem fanns det förutom djur även träd, gräs, buskar, skickligt målade bakgrunder och noga planerad ljussättning allt arrangerat som vackra konstverk. Här fick man se mycket mer av hur djuren lever i sina naturliga miljöer än vad man nånsin fått se på zoo. Vem hade trott att uppstoppade djur skulle vara så spännande! Mängden arter var också otroligt imponerande. Alla tänkbara och otänkbara olika sorters fåglar, valskelett, lemurer, antiloper, ökenråttor, vårtsvin och björnar för att nämna en bråkdel. Efter två timmar stängde de och vi var tvungna att gå innan vi ens hunnit igenom virrvarret av gångar. Helt klart värt ett besök till om jag åker till Chicago igen :) och då ska jag ha mer tid på mig för jag misstänker att de har mycket mer i den gigantiska byggnaden än det lilla vi hann se.

Nu ska jag bara slappa en stund till i min sköna fåtölj medan pappa tittar klart på bilarna :) Sen ska vi fara vidare mot nästa stad!



2 kommentarer:

  1. Det var trevligt att träffa dig och din pappa på frukostbaren i Chicago,
    Ha en fortsatt trevlig resa,

    Hälsningar
    Micke och Lennart
    Micke@etebra.nu

    SvaraRadera
  2. hello from the New York! sorry i can't read Swedish but i am hoping you can read english! i spotted you on US 17 east bound in New York. i was intrigued by your van and had to look you up! i love a good road trip and you have a good one going on.

    Sincerely
    Hans Malloy
    rxmclaren7@gmail.com

    SvaraRadera