tisdag 15 april 2014

Hemma igen!

Nu har vi kommit hem till Sverige och både pappa och jag är rätt glada att vara hemma. Det är så bra med lång semester för då hinner man bli redo att åka hem :) 

Bilen är kvar i Monticello, två timmar ifrån New York och de mekar för fullt med den på Eddies auto repair. De beställde ju en begagnad motor att byta till men den blev förstörd av att några trasiga delar från den gamla motorn for in i den nya. Pappa kan förklara bättre om nån vill ha detaljer. Ännu en ny motor är nu på plats och de jobbar på att sätta dit den nu. När de får fart på bilen igen hoppas vi att de kan ordna så den tar sig till hamnen på något vis så den kommer iväg på nått skepp nån gång.

Vi kom hem tidigt igår och jag gav mig genast in i nästa äventyr! Jag fick äntligen hem min efterlängtade hundvalp. En nu tio veckor gammal Nederlandse Kooikerhondje. Jag har ju alltid velat ha en egen hund men det har inte riktigt gått att få ihop förrän nu. Först tänkte jag skaffa en blandras, kanske en ung hund som behövde ett nytt hem och inte en valp. Men så läste jag att det var bra att veta så mycket som möjligt om alla raserna som ingick i blandningen för att veta vad det kunde tänkas bli för typ av hund och när jag läste på om alla tänkbara hundraser på kennelklubbens hemsida och ingen av raserna kändes helt rätt. Antingen var de för stora, för små, för jaktiga eller för skälliga, men så hittade jag den här kooikerhunden och tycker den verkar passa perfekt. Uppfödare kollades upp och jämfördes noga och tillslut valde jag Kennel Moonhaven som drivs av Katarina Bladh i närheten av Värnamo. Hon har varit väldigt proffsig, tydlig och hjälpsam och jag är väldigt glad att jag har henne att ställa alla tänkbara frågor till då jag tycker hon har en väldigt sjysst inställning till hundar.

Så blev det alltså dags att hämta hem min lilla valp direkt när jag kom hem från USA och eftersom man helst skulle vara två när man hämtade sin hund var jag tvungen att åka redan samma dag som vi landade i Sverige! Jag var alltså sjukt trött oc jerlagad när jag och mamma åkte ner till Småland. Jag hade ju varit och hälsat på Katarina och hennes hundar i Januari men jag hann ju inte träffa valparna och inte föräldrarna heller eftersom det var en foderhund som var mamman och hon bor alltså inte bor hos uppfödaren permanent så det var sjukt spännande att äntligen få träffa MIN valp :) Min tik och hennes bror var de enda som var kvar av totalt 7 valpar och de for runt som små vildar när de släpptes ut i trädgården. Jag kunde nog inte riktgt fatta att jag skulle få ta med mig henne hem! Det var med skräckblandad förtjusning jag hoppade in i bilen när vi skrivit på alla papper och fått en mapp fullspäckad med bra information. Man vill ju att allt ska bli rätt! Och att valpen ska växa upp och bli en trevlig hund. Nu verkar det ju som att jag har fått den coolaste valp jag kan tänka mig så nu känner jag mig mer säker på att det kommer bli bra. Spännande och utmanande men bra! 

Nu är det bäst jag släcker och somnar så jag får lite vila innan första nattkissen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar